Zorg er voor dat uw kapper begrijpt wat je bedoelt.

Zorg er voor dat uw kapper begrijpt wat je bedoelt.
HAIR WE GO!

Wanneer je mensen vraagt wat ze vooral verwachten van een kappersbezoek zullen velen zeggen : “Ik wil dat ze naar mij luisteren en begrijpen wat ik bedoel.”

Wanneer je kappers vraagt wat er fout is gegaan indien een klant niet tevreden is van zijn of haar kapsel zullen ze ongetwijfeld zeggen : “We hebben toch gedaan wat de klant gevraagd heeft.”

Dikwijls zijn de beste kappers niet de meest creatieve noch de best getrainde maar zijn ze goede luisteraars met heel wat mensenkennis. De technische vaardigheden zijn zeker even belangrijk maar het is de kunst om “te verstaan wat iemand bedoelt” te transformeren naar het kapsel dat het verschil zal uitmaken.

Allemaal goed en wel, maar hoe weet je in welk kapsalon je voor deze “speciale gaven” terecht kan alvorens je uw haar in hun handen overlaat? Hier vind je enkele tips om de juiste keuze te maken.

Spring eens binnen om de sfeer van het kapsalon op te snuiven en voor een adviesgesprek alvorens een afspraak te maken. Normaal gezien is dit gratis en zal het jou en uw kapper nieuwe ideeën geven voor uw toekomstig kapsel. Vermijd hiervoor wel de drukke dagen zoals vrijdag of zaterdag.

Indien dit niet mogelijk is zorg er dan voor dat je een adviesgesprek krijgt alvorens men uw haar knipt. Zorg er tevens voor dat de kapper je kan zien zoals je bent. Als je in uw werkuniform naar de kapper gaat leg dan ook uit wat je gewoonlijk draagt.

Neem foto’s van stijlen die je mooi vindt mee zodat je die kan bespreken met uw kapper of deze wel geschikt zijn voor jou. Stoor je zeker niet om foto’s van bekende personen mee te nemen want ieder voorbeeld is een goede leidraad voor uw kapper om voor jou het meest geschikte kapsel te vinden. Indien je geen kapselfoto’s kan vinden van stijlen die je mooi vindt, neem er dan mee van kapsels die je zeker niet wil. Dat klinkt inderdaad vreemd maar in de handen van een expert zullen die foto’s duidelijkheid brengen wat je bedoelt.

“Toon met uw handen” wat je wil. Indien je de haarlengte in de nek niet korter wil dan een bepaald punt, toon dit dan. Lengte is een relatief begrip en kan verkeerd geïnterpreteerd worden. Velen hebben al geleden aan het “alleen de puntjes knippen” syndroom en zijn teleurgesteld bij de kapper buiten gekomen.

Laat je niet verleiden tot het vakjargon van de kapper. We hebben allemaal al gehoord van “laagjes”, “efileren”, “slicen” en “een dégradé” maar begrijp je echt wat deze termen betekenen? Zelfs onder kappers worden deze benamingen onterecht gebruikt. Indien je een term gebruikt die door uw kapper verkeerd begrepen wordt zal je als resultaat zijn versie krijgen en niet de look die jij wil!

Laat uw kapper geen termen gebruiken die niet 100% duidelijk zijn voor jou. Een “Chocoladebruin” klinkt goed, maar hoe donker is dit exact en zal je hiermee tevreden zijn? Vraag om een voorbeeld te zien indien je niet overtuigd bent.

Zeg nooit : “Zoals gewoonlijk.” Of “Doe maar iets.” want dan is de kans heel groot dat je met een kapsel naar huis gaat dat je eigenlijk zelf niet wil.

Veel succes met uw nieuwe look! HAIR WE GO!